Na izložbi "KAPA DOLJE!" u Etnografskom muzeju

"Čizma glavu čuva"  - stara je i potvrđena narodna mudrost čiji je drugi dio podložan varijacijama - "šubara je samo krasi/ šubara je kvari". Međutim, etnografska fotografija u mnogobrojnim svakodnevnim i svečanim situacijama zabilježila je bosonoge osobe, dok je oglavlje obvezujuće! Za razliku od obuće koja je bila skupa i uglavnom nedostupna zbog čega se par cipela nekada nosio cijelog života i nasljeđivao te se u cipelama stajalo na misi, ali se u crkvu i iz crkve išlo bosih nogu, pokrivala su kroz povijest, u mnogočemu i danas, bila široko dostupna i imala vrlo važnu estetsku, moralnu, nacionalnu, socijalnu, ekonomskuritualnu ulogu! Ne čudi stoga što se pokrivala za glavu nalaze na nacionalnoj, europskoj i svjetskoj listi nematerijalne kulturne baštine i što je jedan od najljepših i najstarijih zagrebačkih muzeja - Etnografski muzej - upravo izložbom "Kapa dolje! Priča o (ne)pokrivanju glave" obilježio svoju 100-tu obljetnicu. Premda su čizme te koje "čuvaju glavu" štiteći od ozeblina, prvi predmeti u fundusu EMZ-a bile su upravo ženske kapice; priznanja, čestitke i zahvale i dan danas odaju se "skidanjem kape"/ "kapom dolje"; duh vremena i različiti identiteti ispisuju se, i nekada i danas, upravo pokrivalima za glavu!


Kako bi čuli priču o značenju oglavlja u različitim kulturama te ujedno podigli svijest o kulturnoj i vjerskoj raznolikosti, Callegarijevi polaznici modnih programa i naše žene-korisnice projekta "Lokalno prepoznatljiv suvenir plod ruku kreativnih žena", sufinanciranog  sredstvima iz Europskog socijalnog fonda, posjetili su EMZ-ovu rođendansku izložbu otvorenu za posjetitelje sve do prosinca 2020. god.! Polaznice škole Callegari ugostila je i kroz izložbu provela muzejska pedagoginja Silvija Vrsalović. upoznajući ih kroz niz priča s vrstama pokrivala - šeširima, kapama, maramama...; materijalima od kojih su izrađivana pokrivala za glavu i tehnikama izrade; obrtima kao što su klobučari, kapari, kitničarke i modistice; oblicima ukrasima; mnogobrojnim ulogama i značenjima pokrivanja, odnosno, otkrivanja glave; obredno - običajnim praksama vezanim uz opremanje glave i češljanje u ruralnim zajednicama u Hrvatskoj te oglavljima kao identitetima.  


Jedna od uloga pokrivala bila je, dakako, ona zaštitna – štitila su glavu od klimatskih nepogoda te od uvjeta života i rada. Najstarija pokrivala su najčešće izrađivana od slame, vlaća trave, kore drveta, životinjske kože te tekstila biljnog i životinjskog podrijetla, i to u domaćinstvima i za vlastite potrebe, svjedočeći o nekadašnjoj čvrstoj povezanosti čovjeka s prirodom. Pored zaštitne, pokrivala su imala i duhovnu ulogu. Perje, korijenje bilja, životinjski zubi, koralji, kauri-školjke, novčići... koriste se više kao zaštitno sredstvo za obranu od urokljivih očiju nego kao ukras, u životnim razdobljima kada je čovjek prema različitim vjerovanjima najpodložniji djelovanju nečistih sila -  tijekom svadbe, trudnoće i babinja te djetinjstva u razdoblju do krštenja i trenucima izloženosti pogledima većeg broja ljudi. Primjerice, na dječjim kapicama uz izvezeni križ često se može vidjeti prišiveni češnjak, što svjedoči o ispreplitanju vjerskih i magijskih vjerovanja. Nadalje, prepoznatljivim opremanjem glave djevojke pokazuju svoj status – spremnost za brak ili zaručenost. Zaručene djevojke tako nose crveni svileni rubac, tzv. peču, zatiču paunovo pero, a u dinarskom i jadranskom području nose karakterističnu crvenkapu ukrašenu vezom i novčićima. U panonskom dijelu Hrvatske djevojčice između 14-te i 16-te godine počinju nositi ukrasnu vrpcu ili cvjetni vjenčić, tzv. partu. Najraskošnije izdanje ženska oglavlja imaju u obredu vjenčanja. U svadbenom vijencu koncentriran je najveći dio simboličnih značenja. Obilje ukrasa pretežito crvene boje - ogledalaca, staklenog zrnja, trepetljika, perja - prije svega ima ulogu zaštite i odbijanja zlih sila kako bi se ostvarila želja za brojnim i zdravim potomstvom.  U prvom razdoblju poslije vjenčanja oglavlje mlade snahe razlikovalo se od onoga ostalih udanih žena. To je bilo najvidljivije u boji ukrasa, načinu vezivanja i isticanja pojedinih elemenata. Što je žena bivala starija, to je boja njezine odjeće postajala zagasitija, a ukras skromniji. Postupnim smanjenjem ukrasa u odjeći starijih žena prevladavala je bijela - boja temeljnog ruha. Ovim obredno - običajnim ulogama pokrivala za glavu kasnije su pridodana i vjerska značenja. Dakle, nekada kao i danas, pokrivanje ili otkrivanje glave izražava složene moralne i estetske vrijednosti; vjersku, nacionalnu ili klasnu pripadnost; ekonomski položaj i zanimanje; rodni identitet; dobno ili bračno stanje te sudjelovanje u različitim ritualima i društvenim praksama! 


Na  kraju izložbene šetnje Callegarijeve su polaznice zavirile u povijest klobučarskog obrta. Riječ "klobučar" označava obrtnika koji izrađuje pokrivala za glavu, a u hrvatskom se jeziku prvi puta spominje još u 13. st. Šeširi se izrađuju uglavnom od pusta - netkanog materijala od životinjske dlake koji se smatra najstarijim poznatim tekstilom. Sposobnost sabijanja i povezivanja dlake uz pomoć vlage i topline otkrivena je puno prije predenja i tkanja pa ne čudi da se naziv "klobučar" pojavljuje dvije stotine godina prije naziva "tkalac" i čak tri stotine godina prije riječi "krojač". Klobučarski obrt doživljava svoj procvat u razdoblju nakon Francuske revolucije, u vrijeme stvaranja novog građanskog društva. Na području tehnologije izrade najdinamičnije promjene započinju tijekom 19. st.  s razvojem najprije manufakturne, a potom industrijske proizvodnje, što šešire čini dostupnima širokim masama te postupno dovodi do izjednačavanja mode u gradu i na selu. Zagrebački se klobučari do 1872. god. udružuju u cehove - privilegirane obrtničke organizacije. Kako bi promovirali domaći proizvod hrvatski klobučari sudjeluju na svjetskim i domaćim izložbama. Modne revije obrtnika bile su važan društveni događaj koji je okupljao predratnu i novonastalu elitu. Klobučarski obrti generacijski su se prenosili u obiteljima poput obrta Cahun, Škrgatić, Kobali, Horvatić i Šešir. Jedna od najvažnijih i najstarijih manifestacija koja se uspješno održava gotovo 90 godina je obrtnička modna priredba „Zlatna igla Zagreba“, premda, nažalost, zbog promijenjenog načina života u gradu, pretjeranog uvoza jeftine robe i nedostatka interesa za školovanjem novih generacija klobučara danas u Zagrebu postoje svega dvije klobučarske radnje, naspram njih stotinjak koliko ih je bilo prije 60-ak godina, i klobučarstvo sve više postaje isključivo muzejski eksponat.


Razgledom izložbe "Kapa dolje" Callegarijeve polaznice modnih programa tako su se upoznale s mnogobrojnim i raznolikim primjerima oglavlja iz hrvatske i svjetske kulturne baštine od kojih će im mnogi zasigurno poslužiti kao inspiracija za vlastite suvremene modne interpretacije tradicijskih kostima i njihovih elemenata. Posebice je ova terenska nastava bila interesantna našim nezaposlenim ženama-korisnicama projekta "Lokalno prepoznatljiv suvenir plod ruku kreativnih žena", koje se u školi Callegari upravo besplatno obrazuju za izradu odjevnih predmeta/modnih dodataka – suvenira dobivajući time novu priliku za (samo)zapošljavanje, pošto će njihova edukacija kulminirati izradom stilistički atraktivnih modnih kolekcija kao autentičnih hrvatskih suvenira inspiriranih upravo tradicijskim tehnikama, materijalima i motivima! Sa željom da ćemo svima zaslužnima za uspješnu realizaciju ovog projekta na proljeće iduće godine u znak čestitki i zahvala moći reći "kapa dolje", sada kažemo "palac gore"!


Tekst by: Đurđa Leš, Callegarijeva pedagoška voditeljica, prof. talijanskog i španjolskog jezika

Foto by: Callegari







Share This Post

Post Navigation

Projekt BIPA Beauty Specialist
Previous

Projekt BIPA Beauty Specialist

Leave review
U utorak 19. 11. krenuo je veselo iščekivani proje...
Više...
PETI KUT - poduzetništvo u interijerima Callegarijevih alumna na relaciji Rijeka-Cres
Next

PETI KUT - poduzetništvo u interijerima Callegarijevih alumna na relaciji Rijeka-Cres

Leave review
Karla Brusić i Jasmina Nesimi Maltež Callegarijeve...
Više...

Blog kategorije

Recent Posts

Učenje na daljinu: ODRŽIVA MODA I INOVACIJE U TKANINAMA

Učenje na daljinu: ODRŽIVA MODA I INOVACIJE U TKANINAMA

Leave review
Callegarijevi polaznici modnih programa u okviru svojih kurikuluma upoznaju...
Više...
Učenje na daljinu: MODNA FOTOGRAFIJA

Učenje na daljinu: MODNA FOTOGRAFIJA

Leave review
I Callegarijeve polaznice vizažizma dio svog obrazovnog programa realiziral...
Više...
Modni trendovi koji će obilježiti proljeće/ljeto 2020.

Modni trendovi koji će obilježiti proljeće/ljeto 2020.

Leave review
Nakon snijega i samoizolacije u travnju, pred nama je čini se konačno prolj...
Više...
Double PASS - nova modna kampanja naše alumne SUZANE VULJAN

Double PASS - nova modna kampanja naše alumne SUZANE VULJAN

Leave review
Uspješna modna dizajnerica, naša alumna modnog stilizma, Suzana Vuljan, svo...
Više...

Post Tags

Follow us

Projekt BIPA Beauty Specialist
Previous

Projekt BIPA Beauty Specialist

Leave review
U utorak 19. 11. krenuo je veselo iščekivani proje...
Više...
PETI KUT - poduzetništvo u interijerima Callegarijevih alumna na relaciji Rijeka-Cres
Next

PETI KUT - poduzetništvo u interijerima Callegarijevih alumna na relaciji Rijeka-Cres

Leave review
Karla Brusić i Jasmina Nesimi Maltež Callegarijeve...
Više...